søndag 18. mars 2012

Hitler, Jesus og farfar

”Hitler, Jesus og farfar”

"Hitler, Jesus og farfar" ble skrevet av forfatteren Lene Ask. Hun er egentlig en barnebokforfatter men denne utgaven blir egentlig ikke regnet som en barnebok på grunn av innholdet, normene og historien som er bakgrunnen for boken. "Hitler, Jesus og farfar" er en tegneserie. Lene Ask fikk sproingprisens debutpris og kultur og kirkedepartementets tegneseriepris i 2006 for Hitler, Jesus og farfar.

Hva er handlingen i ”Hitler, Jesus og farfar”?

Hitler, Jesus og farfar handler om en ung jente fra Sørlandet som drømmer om å bli kunstner. En dag får hun et stipend og må dermed flytt til Berlin i Tyskland. Her bestemmer hun seg for å lete etter sin ukjente farfar. Under letingen etter sin ukjente farfar får vi se tilbakeblikk på tanker, verdier, normer og handlinger fra oppveksten hennes.

Hva slags virkemidler er brukt i ”Hitler, Jesus og farfar”?

Lene Ask har brukt tegneseriesjangeren hvor hun har brukt bilder istedenfor lange og beskrivende setninger. Bildene som er brukt beskriver veldig mye om hva som skjer i boken, og i tillegg står det kanskje noen få og korte setninger under bilde, men man kan egentlig gå ut ifra bilde og si hva boken handler om. Bildene er store og enkle, forfatteren Ask har nemlig tatt i bruk enkle streker i tegningene, se for eksempel på dette bilde. Her er det blitt brukt enkle streker, farger og nyanser.

Det er også veldig lett å vite hvilken rekkefølge bildene er sett opp etter. Fordi noen tegneserier synes jeg det er vanskelig å vite hvilken rekkefølge jeg skal lese dem etter, men det var det ikke i Hitler, Jesus og farfar. Det er også en fordel at tegneserien ikke har så mange og lange setninger, fordi da er den enkel og lett å lese for kanskje dem som er mer interessert i å se på bildene.
Tegneserien har også benytta seg av ”ekta”- bilder også, det er bilder i svart-hvit som forklarer at bilde er gammelt og at dette er ikke tatt i nyere tid. Jeg synes at det var veldig stilig å ha et slikt bilde med i tegneserien, fordi det skillet seg på en måte litt ut fra de vanlige tegneserien, og i tillegg så passet det også inn.
Tegneserien ”Hitler, Jesus og farfar” fremstiller også bedehusmiljøet, dette blir fremstilt på en humoristisk måte som noen kan kanskje syns er litt på spissen. Nemlig fordi det er kanskje litt krenkende for dem som kommer og er i fra dette miljøet.

Hva er budskapet i ”Hitler, Jesus og farfar”?

Budskapet som boken prøver å få frem tror jeg er at  det kan være vanskelige å vite hva man vil i fremtiden og finne ut hvem man er. Spesielt når man er ung så kan det være vanskelig å ha de nøyaktig rette svarene på de store spørsmålene. Forfatteren Lene Ask får frem sin fortid og sin historie via denne tegneserien, og det gjør at mange kan nok kjenne seg igjen i dette.

Egenrefleksjon

Jeg kan kjenne meg igjen i tegneserien til Ask på noen måter, det med at hun ikke vet hva hun vil og hvem hun er i en ung alder. Jeg syns også det er vanskelig å måtte vite i ung alder hva man skal søke og hva man vil jobbe med for resten av livet. En annen ting som gjør at jeg kjenner meg igjen i tegneserien er at hun oppvokste i et kristent hjem og var en del av bedehusmiljøet, jeg har nemlig også vert en del av bedehusmiljøet og har vokst opp i et kristent hjem. Hovedpersonen i tegneserien sklir ut av bedehusmiljøet og det har jeg også gjort, det var mer den perioden jeg konfirmerte meg jeg var en del av bedehusmiljøet men sklei på en måte mer og mer ut fra det når jeg begynte på videregående.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar