"Kommunikasjon er den prosessen der en person, gruppe eller organisasjon (sender) overfører informasjon til en annen person, gruppe eller organisasjon (mottaker) og der mottaker får en viss forståelse av budskapet".
Det finnes også verbal og ikke-verbal kommunikasjon, og det finnes indre og ytre kommunikasjon. Følelser, assosiasjoner, predisjoposisjoner og idéer påvirker hvordan informasjonen blir oppfattet og tolket av dem som kommuniserer, og det er derfor det er viktig at den som er avsender forstår hvordan budskapet skal oppfattes av mottakeren.
Gjennom kommunikasjon kan man fremheve budskapet eller informasjonen nøyere med kropsspråket (ikke-verbal). Hvis man skal fortelle om noe trist, så er man ikke glad og hopper av glede, og hvis man er seriøs og alvorlig holder man ikke på å le når man snakker.
Kommunikasjon er noe som alle bruker daglig og ofte. Man bruker kommunikasjon på skole, jobb, ute blandt andre mennesker, gjennom tillefon, internett og generelt.
Kommunikasjonsprosessen:
Innkoding:
Innkoding handler om hva en person har til hensikt å formidle til en annen person. Det kan være en ide eller tanke. Senderen velger den kanalen han ønsker å sende budskapet gjennom og velger blant annet om det skal foregå skriftlig eller muntlig.
Kommunikasjonskanalen:
Kommunikasjonskanalen er den konkrete formidlingsveien for budskapet. Det er det samme hvilken formidlingsvei som blir brukt fordi målet vil være å sende det innkodede budskapet nøyaktig til mottakeren. Et eksempel der mottakerne må tolke budskapet selv er for eksempel hos kunstnerne, fordi de lager kunst og vil at målgruppen eller mottakerne skal selv tenke og tolke budskapet selv. Dette kan også ledere i en bedrift gjør, slik at de ansatte og medarbeiderne må selv gjøre seg opp en mening.
Avkoding:
Avkoding er mottakernes oppfattelse eller forståelse av budskapet. Avkoding består av feler delprosesser:
1. mottaker må forstå både skriftlige og muntlige begreper
2. mottaker må forstå ulike uttrykksformer som smil, blikk og andre typer for kroppsspråk
3. mottaker skal lese både det som er på og det som er ”mellom linjene”.
Tilbakemelding:
Tilbakemelding er viktig! Mottaker kan overføre et nytt budskap tilbake til senderen, slik blir budskapet sendt frem og tilbake til en får en felles forståelse om hva det dreier seg om.
Støy:
I en kommunikasjonsprosess kan det være ulike forhold som kan være med på å forstyrre formidlingen av budskapet. Støy kan være støy og bråk i bokstaveligstand men det kan også være språkforskjeller, svikt i konsentrasjonsevnen, at flere personer snakker samtidig og at en er stresset.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar